Jac. Toes (Den Haag, 4 oktober 1950) verhuisde op 12-jarige leeftijd naar Arnhem en sindsdien heeft hij in die stad of er vlakbij gewoond. Een rusteloze jeugd werd gevolgd door een nog woeligere carričre als matroos in de binnenscheepvaart. Later werd hij student in Nijmegen waar hij in 1976 afstudeerde in Nederlandse Literatuur en Algemene Taalwetenschap.
Vanaf 1973 was hij met tussenpozen en parttime werkzaam als docent Nederlands op verschillende lycea. In 1980 richtte hij de Arnhemse Stadsradio, een zendstation dat zich in eerste instantie op actievoerders en ander ongeregeld volk richtte en later een wat gematigder publiek bereikte. Daar presenteerde hij onder andere Geronnen bloed, een programma over nieuwe en oude thrillerliteratuur.
Tot 1984 was hij daar verslaggever en presentator, gevolgd door een jaar waarin hij algemeen assistent bij een advocatenbureau was.
In 1993 debuteerde hij met Dubbelspoor, dat zich afspeelt in de roerige wereld van ex-krakers en actievoerders die de rekening van een uiterst gewelddadig verleden krijgen gepresenteerd. Deze roman werd genomineerd voor de Gouden Strop.
In 1994 verscheen De afrekening: Justitie en Politie overschrijden de wettelijke grenzen die zij zelf worden geacht te bewaken. Het boek was een van de belangrijkste Nederlandse misdaadromans over de IRT-affaire. De afrekening werd eveneens genomineerd voor de Gouden Strop. ID Film heeft een optie genomen op de filmrechten. Beoogd regisseur is Johan Timmers, beoogd scenarist is Jac. Toes.
Sinds 1995 heeft Toes het leraarschap vaarwel gezegd en schrijft hij uitsluitend misdaadliteratuur, korte verhalen en filmscenario’s. Na een tweetal reizen naar Zuid-Amerika werd in 1996 Verraad gepubliceerd, een thriller over de corrumperende invloed van de cocaďnehandel op Amerikaanse en de Nederlandse drugsbestrijdingsdiensten. Hoofdpersonen in deze drie misdaadromans zijn de cynische journalist Donald de Wacht en levensgenieter/advocaat Fred Benter.
In 1997 verscheen Fotofinish, een ‘psychologische actiethriller’ waarmee Toes in 1998 de Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige misdaadroman. Fotofinish, een thriller met strakke plot, vertelt het verhaal van een ambitieuze strafrechtadvocaat, Stan Dewende, die tijdens amateur-hardloopwedstrijden het slachtoffer wordt van een serie onbegrijpelijke en pijnlijke belevenissen. Is dat toeval, haalt iemand macabere grappen uit of is er sprake van een complot? De gebeurtenissen dwingen Dewende de confrontatie aan te gaan met een onfris verleden en alle sporen leiden onontkoombaar naar een voormalige compagnon, die na een dramatisch ongeluk spoorloos is verdwenen. Dewende krijgt het vermoeden dat hij het doelwit is van wraakacties, maar beschikt hij nog over een heldere kijk op de werkelijkheid of is hij verstrikt geraakt in zijn eigen door angst beheerste hersenspinsels?
In 1998 schreef hij het scenario voor Stille Nacht dat door de VPRO werd verfilmd. In 1999 volgde het scenario voor Champs dat eveneens werd verfilmd. Daarnaast werkte hij mee aan het totstandkomen van verschillende scenario’s voor langere en kortere films, waaronder Stuntnacht dat in 2005 door de KRO werd uitgezonden.
Hij schreef ook reportages en verhalen voor onder andere weekblad HP-DeTijd, het Algemeen Dagblad, De Gelderlander en diverse bedrijfsuitgaven.
In 2001 verscheen zijn vijfde misdaadroman: Coup Zéro. 2001. Het boek speelt zich af in de wereld van de casino’s. Hoofdpersonen zijn een tamelijk verslaafde speler en een vrouwelijke croupier die door allerlei noodlottige gebeurtenissen tot elkaar veroordeeld zijn. Vervolgens verschenen De vrije man (2003) een onversneden tangothriller, en De kleine leugen (2006) waarin een vermissing en hedendaags dierenrechtenactivisme de thema’s zijn.
De tekst van de achterflap van Coup Zéro:
|
De vrije man gaat over de vraag wie het roer van zijn leven werkelijk durft om te gooien en alle schepen achter zich te verbranden. Fysiotherapeut Harold Daver waant zich zo’n held. Amper drie maanden getrouwd, wordt hij hevig verliefd op een andere vrouw, zijn patiënte Isabelle Valdo, die hem inwijdt in de gevaren en verleidingen van de tango. Dat hij daarvoor moet afrekenen met een dramatische gebeurtenis uit zijn verleden, beschouwt hij als de prijs voor zijn keuze. Harolds bestaan wordt overhoop gegooid wanneer zijn ex-vrouw wordt vermoord. Daver is de hoofdverdachte, maar hij wordt bij gebrek aan bewijs vrijgelaten. Wanneer roddel en achterklap zijn leven dreigen te ruďneren, ziet hij maar één uitweg: tanguero worden, een man die in de danssalon, met zijn amor tegen het hart gedrukt, zijn lotsbestemming vindt. Dat Harold in zijn `tweede leven’ genadeloos wordt gemanipuleerd, wordt pas duidelijk tijdens zijn wanhopige vlucht met Isabelle naar een hectisch Buenos Aires.
In De kleine leugen stelt Ghislaine Krantz alles in het werk om haar verdwenen echtgenoot Stefan terug te vinden. Omdat haar zoektocht al snel strandt en ze van de politie nauwelijks hulp krijgt, neemt ze advocaat Fred Benter in de arm. De verdwijning van Stefan trekt een zware wissel op Ghislaine en haar zeventienjarige zoon Ferry. Hun relatie wordt slechter naarmate Stefan langer wegblijft. Terwijl Ghislaine op steeds meer onverklaarbaarheden stuit, stort Ferry zich op de bestrijding van dierenleed. Benter en Ghislaine ontdekken dat Stefans verdwijning nauw samenhangt met Ferry’s activisme.
Kunst zonder genade – Nach allen Regeln der Kunst is een en dezelfde misdaadroman, twee titels.
In oktober 2007 verscheen in Nederland de misdaadroman Kunst zonder genade terwijl tezelfdertijd in Duitsland Nach alle Regeln der Kunst uitkwam. Verklaring: dit boek is het resultaat van een unieke Duits-Nederlandse samenwerking. Thomas Hoeps en Jac. Toes schreven samen in het afgelopen jaar deze onvervalste misdaadroman (ein waschechter Krimi) waarin musea van Duisburg tot Arnhem het decor vormen en de daar tentoongestelde moderne kunst de leidraad is.
Voorafje: In het Abteibergmuseum te Mönchengladbach wordt het lijk gevonden van een Nederlandse vrouw, verpakt in een kunstwerk. Een crime passionel, vermoedt de Duitse politie. Maar wanneer ook in de tuin van het Arnhemse Museum voor Moderne Kunst een jonge kunststudente op bizarre wijze wordt vermoord, komen de Arnhemse politievrouw Micky Spijker en de Duitse restaurator Robert Patati in actie.
Thomas Hoeps studeerde germanistiek in o.a. Dresden, waar hij promoveerde op Terrorismus in der deutschen Literatuur. Hij publiceerde onder meer de roman Pfeifer bricht aus en de verhalenbundel Tomorow never knows. Hij is bekroond met de Stimuleringsprijs van de Stad Düsseldorf en de Nettetaler Literatuurprijs. Thomas Hoeps is momenteel directeur van het Literaturbuero in Mönchengladbach.
Citaat:
‘En dan heb ik het niet eens over het leed dat ermee gepaard gaat. Tijdens allerlei loopwedstrijdjes heb ik hordes volwassen kerels brakend van uitputting over de finishlijn zien wankelen. Ik heb verstandige moeders zien sprinten om de 836ste en 837ste plek in het klassement veteranen-40+, met een verbetenheid alsof ze de moordenaar van hun kroost achtervolgden. Ik heb vijftigplussers gezien die zich rechtstreeks naar een liesbreuk renden zonder dat er ook maar iets op het spel stond, terwijl ze in hun dagelijks leven nog te beroerd zijn om zelf een biertje uit de koelkast te halen. Wat is toch de bron van dit zelfgekozen, krankzinnige lijden?’ Uit de lezing ‘Hardlopen, te gek’ (2005) een verslag van de research voor Fotofinish. De NRC over De kleine leugen: ‘De Benter-mysteries van Jac. Toes zijn minder exclusief en spectaculair dan zijn ‘losse’ romans, maar ook in de detectivestructuur komt Toes tot zijn recht. De kleine leugen (De Geus) begint als een René Appel en eindigt mede dankzij de puike plot als een Tomas Ross. De wereldverbeterende puber en de vrouw die wanhoopt om haar verdwenen man zijn prachtkarakters.’ (Gert-Jan de Vries) |
|
Werk: Dubbelspoor (1993); De afrekening (1994); Verraad (1996); De drie bechter & De Wacht-thrillers Dubbelspoor, De afrekening en Verraad zijn in 1998 in één band verschenen; Fotofinish (1998); Het maecenasproject (1998); Coup Zéro (2001); De vrije man (2003); De kleine leugen (2006), Kunst zonder genade (2007, met Thomas Hoeps)Korte verhalen verschenen in o.a. Playboy, Penthouse, Panorama en in de bundels 11 x Schot in de Roos, Met ingehouden adem, Fatale verhalen (1999, hierin het verhaal Een stille nacht); Mooi Meegenomen (2000); Death Cruise(Tekno Books Wisconsin, VS).
Een aantal titels is ook als audioboek verschenen: Dubbelspoor, De afrekening en Verraad.
|