Corine Hartman (Den Haag, 1964) werkte als zelfstandig tekstschrijver en vormgever tot medio 2005. Debuteerde in maart 2007 met de literaire misdaadroman Schone kunsten.
‘Op een stralend zonnige dag vertelde ik zachtjes aan Bertha 7, die altijd vooraan stond als het tijd was voor de stal, dat ik er stiekem van droomde om later schrijver te worden. En toen zei mijn moeder dat ik moest opschieten.’
“Fictie of waar gebeurd? Er was in de verste verte geen koe te zien vanuit ons huis dus nee, het is niet waar. Maar ik droomde nogal eens en ik heb dat stukje tekst inderdaad ooit opgeschreven, toen ik twaalf was en verhaaltjes verzon, dus, ja, het is wel waar. Waar gebeurd of fictie. Is het belangrijk? Voor mij niet. Als het maar waar gebeurd zou kúnnen zijn en het verhaal het vertellen waard is. Met mijn woorden, in de verhalen van nu, schets ik een beeld van deze tijd, met mensen die kunnen bestaan, in situaties die kunnen voorkomen. Ik houd van detectives. Vanwege het mysterie van de dood. En hoe komt iemand zover dat die een ander vermoordt? De spanning, wie heeft het gedaan, en waarom? Ik houd van misdaadromans met veel aandacht voor het opbouwen van de spanning, voor de uitwerking van karakters en voor hun omgeving. En waarin het op menselijke inzet en intelligentie aankomt om de dader te vinden. Zoals de verhalen van Elizabeth George. Puur genieten.” (Corine Hartman)
Schone kunsten is de eerste ‘case’ van hoofdpersoon Nelleke de Winter. Het prachtige dorp Lichtenvoorde wordt op een mooie zondagmorgen in juni ruw wakker geschud als er een jonge vrouw dood wordt aangetroffen in The Arthouse, de plaatselijke kunstgalerie. De bewijzen ontbreken vooralsnog, maar dat Lucienne Vos, een laatstejaars kunstacademiestudente, is vermoord, staat voor inspecteur Nelleke de Winter als een paal boven water. De eigenaar van de galerie, Maarten Peters, is een charmante persoonlijkheid maar al snel behoort hij tot een van de verdachten in de moordzaak. Het spoor van onderzoek leidt De Winter en haar team verder naar een agressieve ex-vriend, een medestudent die hoopt op spoedige doorbraak in de kunstwereld en een gefrustreerde leraar, op wie het slachtoffer verliefd was. Maar ook naar de spoken uit haar eigen verleden, die zij – naast deze gecompliceerde zaak — met alles wat zij in zich heeft het hoofd zal moeten bieden.
In Tweede adem treft treft dierenarts Zuidema zijn vrouw op een regenachtige namiddagthuis dood aan. Vermoord, daarover is het rechercheteam van de Politie Gelderland-Midden het snel eens. Maar wie verantwoordelijk is voor de dood van Julia Zuidema is een ingewikkelder vraag. Hoe meer het team te weten komt, hoe verder het van de oplossing verwijderd lijkt te zijn. Nelleke staat er uiteindelijk alleen voor als alle bewijzen in een richting duiden waarin zij niet gelooft. Overtuigd van haar gelijk is ze daarbij echter allerminst, want onverwachte ontwikkelingen in de cold case van haar twintig jaar geleden verdwenen dochtertje Suzan brengen haar volkomen in de war. Desondanks geeft ze niet op en ze voert een verbeten strijd. Ze moet en zal de waarheid achterhalen. Die van Julia en die van Suzan. Koste wat kost.
Over Flikken Maastricht – Sportzaak: op een zondagochtend in april wordt aan de rand van Sportpark Jekerdal het lijk gevonden van de vermoorde arts en amateur-wielrenner Charles Ramaekers. Maastricht is die dag in de ban van de Amstel Gold Race, waar Michael Boogerd voor de laatste keer in actie komt. Rechercheurs Floris Wolfs en Eva van Dongen begeven zich noodgedwongen op het sportieve vlak. Niet alleen vanwege de moord op Ramaekers, maar ook door de jaarlijkse conditietests in het korps. Collega’s Marion Dreesen en Romeo Sanders hebben intussen hun handen vol aan een reeks ingenieuze autodiefstallen. Het onderzoek naar de moord leidt het politieteam onder meer naar Ramaekers’ mooie maar onzekere vrouw Jeanine en zijn sportvrienden. Naar Victor Janssens bijvoorbeeld, een ex-profwielrenner. Hij won ooit de Amstel Gold Race, maar is nu een verbitterd man. Via zuurstofpleisters, een slechtlopende sportzaak en korte affaire komen de rechercheurs tot een verrassende ontknoping.
Werk: Schone Kunsten (2007, in het Duits vertaald als Schöner als der Tod, 2008); Flikken Maastricht – Sportzaak (2007).
In november 2008 verschijnt een nieuwe uitgave in de serie Flikken Maastricht.